Közlekedés

Közlekedés Lisszabonban

Vonattal: Lisszabonnak 2 fő állomása van; az egyik a Santa Apolónia a városközpontban, a másik a Gare do Oriente, kicsit kintebb található a városból. Az utóbbit a nagysebességű vonatok használják általában. Ha dél felől érkezünk Lisszabonba, akkor van két kisebb állomás – Entrecampos és a Sete Rios, ahol leszállhatunk. Ezek közel vannak a városközponthoz. Hévre a Cais do Sodré állomáson szállhatunk fel, ez kivisz minket Cascais nevű városba, ami nagyon népszerű turistacélpont. Vonatjegyet a Comboios de Portugal vasúttársaságnál lehet közvetlenül venni.

Gare do Oriente állomás - Lisszabon
Gare do Oriente állomás – Lisszabon – Forrás: PIxabay

Két nemzetközi vonat is közlekedik. Az éjszaka közlekedő Sud Express-szel Lisszabonból eljuthatunk a baszkföldi Irun városába, ami fontos közlekedési csomópont a francia-spanyol határon. A TGV-vel a franciaországi Hendaye városából indulhatunk tovább Párizsba például, ez nincs messze Iruntól, bár nincs közvetlen vasúti összeköttetés.

A másik vonat – Lusitania – Madridból indul (Chamartin állomás) – más nap reggel ér az Oriente állomásra, majd ezután néhány perccel az Apolóniára. A jegyár turistaosztályon 90 eurónál kezdődik.

Belföldi nagysebességű vonat is közlekedik Lisszabonból, ez az Alfa Pendular. Összeköti a portugál fővárost az északi városokkal (Braga, Porto, Coimbra) és a déliekkel (Faro). A jegyár 40 eurónál kezdődik másodosztályon. Az Oriente állomásról indul a legtöbb, néhány az Apoloniáról.

Autóval: 6 autópályán keresztül lehet megközelíteni Lisszabont. Dél felől az A2, keletről az A6 (ez a fő útvonal Madridból).

Vasco da Gama híd Lisszabonban
Vasco da Gama híd Lisszabonban

Délről / délre: az A2-esen keresztül eljutunk az Április 25. hídhoz, ahol mindig elég nagy a forgalom, különösen hétköznap reggel. Ez a legegyszerűbb útvonal, ha a városközpontba akarunk eljunti vagy nyugatra ( A5 – Estoril, Cascais és Sintra fele).

Északra / keletre: az A2-es az A12-be ágazik és ez vezet a Vasco da Gama hídhoz, amin kisebb a forgalom, mint az Április 25. hídon, viszont magasabb a híddíj. Ez a legjobb választás, ha Lisszabon keleti és északi részére szeretnénk eljutni (pl. repülőtér vagy a Parque das Nações – a 98-as Expo területe); de ez köti össze a fővárost Portugália északi városaival is (A1 és A8).

Északról / északra és a reptérre: Ha Lisszabonból északról érkezünk, akkor az A1-es autópálya vezet ide. Ez köti össze tulajdonképpen a portugál fővárost a következő településekkel: Santarém, Fátima, Leiria, Coimbra, Aveiro és Porto. Az A1 a repülőtér közelében ér véget. Az A8-as számú pedig a következő városokba vezet: Torres Vedras, Caldas da Rainha, Leiria és Alcobaça.

Nyugatról: Az A5-ös köti össze Lisszabont Estoril és Cascais városokkal, valamint az IC19 keresztülmegy a külvárosokon és Sintra közelében ér véget.

Lisszabonnak 3 körgyűrűje van:
Segunda Circular: ez összeköti az A1-et az IC19-cel.
CRIL IC17: a Vasco da Gama hidat köti össze az A1 és A8-cal.
CREL A9: az A1-et köti össze az A8-cal, IC19-cel és A5-tel és elvezet egészen az Estoril partvidékre.

Busszal: Lisszabonból minden fontos portugál nagyvárosba eljutunk busszal. A legnagyobb buszállomás a Sete Rios (metróállomás: Jardim Zoológico). A busztársaság neve, ami ezeket a járatokat üzemelteti Rede Nacional de Expressos. Ha csak a városban akarunk közlekedni busszal, akkor szálljunk fel a Carris járataira.

Városnéző busz Lisszabonban
Városnéző busz Lisszabonban – Forrás: Pixabay

Hajóval: Lisszabonból a következő helyekre juthatunk el hajóval: Barreiro, Trafaria, Montijo és Cacilhas. Kitűnő alkalom, hogy megcsodáljuk a Tajo folyót és annak partvidékét. Több tengerjáró hajó is kiköt Lisszabonban, nem messze a tömegközlekedési csomópontoktól, de ha az nincs a közelben, akkor a hajótársaság buszaival viszik a városba az utasokat.

Óceánjáró hajó - Lisszabon
Óceánjáró hajó – Lisszabon – Forrás: Pixabay

Kerékpárral: viszonylag közel van a reptér a fővárostól, így ha kerékpáros túrára indulunk Portugáliában, akkor akár két keréken is megtehetjük az utat. Lisszabonon kívül az kerékpárút hálózat nem túl kiterjedt. A következő közlekedési eszközökön szállíthatunk kerékpárt:
– metrón hétköznap csak este 8 után vihetünk kerékpárt, hétvégén bármikor és ekkor ingyenes is
– az ingázó vonatokon ingyenesen szállítható, de ha lehet, ne csúcsidőben tegyük azt
– kompokon ingyenesen vihetők, de szigorú szabályok vonatkoznak rá, limitálják a számát, így érdemes korábban érkezni, ha szeretnénk elkerülni a kellemetlenséget
– a Carris busztársaságnál 6 vonal van, ahol szállítanak kerékpárt; 4 darab buszonként

A városvezetés az elmúlt években sokat dolgozott rajta, hogy a Lisszabonban biztonságosabbá és kényelmesebbé tegyék a kerékpáros közlekedést. Van néhány útvonal, amin mindenképpen kerékpározzunk végig, megéri, mert olyan gyönyörű a vidék. Ezek közé tartozik a Baixa-Belém kerékpárút, ami biztonságos és nagyon szép helyen vezet.

Tömegközlekedési jegyek és kártyák Lisszabonban
Lisszabon tömegközlekedési hálózata jó és nagyon kiterjedt. A metró tiszta és pontos, de a tájékoztatás csak portugálul zajlik, viszont a jegyértékesítő automaták angol nyelvűek is. A buszokat és villamosokat  (portugálul: electrico) a korábban már említett Carris nevű társaság üzemelteti. Természetesen vannak más társaságok is, ők saját jegyet árulnak.

Közlekedés Lisszabonban
Közlekedés Lisszabonban

Megkönnyíti a közlekedést, ha megvásároljuk a zöld színű és feltölthető 7 Colinas (Viva Viagem) kártyát, a kártya ára €0.50. Érvényes a lisszaboni metróra, villamosra, buszra, hévre és kompokra is. Háromféleképpen lehet feltölteni:

Egyszeri utazásra szóló jegy: buszokra és metróra érvényes. €1.40, de ha a buszon vásároljuk €1.80. A kártyát pontosan ezzel az összeggel kell feltölteni. Ezzel a jeggyel az utazás megkezdése után 1 óráig átszállhatunk.
Napijegy: metróra és buszra érvényes, ára: €6.15
Zapping típusú jegy: hasonlóan működik, mint Londonban az ún. Oyster Card, azaz feltöltjük a kártyát. Amikor valami közlekedési eszközre felülünk, akkor lehúzzuk tulajdonképpen előtte a kártyát. Így olcsóbb a közlekedés, mert egy utazás csak €1.25-be kerül €1.40 helyett. A villamosjegy ára €2.85, ha a vezetőtől vesszük, míg €1.25 így. Amikor újra feltöltjük, kapunk bónusz kreditet is. A minimum összeg, amivel feltölthetjük €3, a maximum €40. Átszállásoknál egy minimális összeget felszámol.  

Érdemes tudni, hogyha elővárosi vonattal is utazunk, arra nem használhatjuk ugyanazt a zapping kártyát, amit a buszra és metróra. Ha kompozni is szeretnénk, arra egy harmadik típusú zapping kártya kell.

Ha hosszabb időre maradunk a városban, akkor érdemes egy korlátlan bérletet venni, mert azt mindenre használhatjuk. A Lisboa Viva kártya €12 és 29 euróért vehetünk mellé egy hónapra szóló korlátlan bérletet is. Megvásárlásához kell egy fényképes igazolvány.

Lisszaboni metró - Saldanha állomás
Lisszaboni metró – Saldanha állomás – Forrás: Pixabay

Robogóval és motorral Lisszabonban
Ha van lehetőségünk rá, akkor mindenképpen üljünk robogóra vagy motorra Lisszabonban, felejthetetlen élményben lesz részünk. Meglátogathatunk pár szép strandot vagy elmotorozhatunk Caparica, Cascais, Sintra vagy Cabo da Roca nevű településekre is. Még a hidakon is átmehetünk. Sok helyen adnak bérbe robogót és motort. 18 éven felülinek kell lenni, vigyük az útlevelet és a jogosítványunkat is.

Autóval Lisszabonban
Gondoljuk meg kétszer, hogy a városban autóval akarunk közlekedni. Hatalmas dugók vannak, nem is beszélve a parkolási nehézségekről. Városnézéshez nincs szükség autóra. Persze ha szeretnénk más portugál városokba is ellátogatni, akkor érdemes autót bérelni.

Gyalogosan Lisszabonban
Ha a városközpontban van a szállásunk, akkor gyalogosan szinte az össze lisszaboni látványosság megközelíthető. Kellemes módja, hogy felfedezzük ezt a csodaszép várost.

Lisszabon - Portugália
Lisszabon – Forrás: Pixabay

Komppal Lisszabonban
Komppal eljuthatunk Lisszabon zöldövezeteibe és közben megcsodálhatjuk a várost is. Ha kompra szállunk használhatjuk a zapping kártyánkat, még €0.05 vagy €0.10 kedvezményt is kapunk, csak fel kell tölteni. Komppal eljuthatunk Cachilas-ba (10 perc a hajóút) vagy Trafariába (Almada), €1.15 a jegy ára. Seixalba (€2.30) vagy éppen Montijo-ba (€2.60), Barreiro-ba (€2.25) is elhajózhatunk. A kompjáratokat a Transtejo név üzemelteti.

A híres 28-as lisszaboni villamos
A drága turista villamosok helyett, szálljunk fel a híres, lisszaboni 28-as villamosra, amivel körbejárhatjuk a város legnagyobb részét, megnézhetjük látnivalóit. Az út 30 perces és €1.05 a jegy ára (Viva Viagem kártyával), ha a villamoson vesszük €2.85. A 80-as évek végéig ezek a villamosok látták el a város forgalmát, mára már összesen 3 maradt. 1936 és 47 között gyártották őket. Az útvonal a következő:
Graça – Alfama – Baixa – Chiado – Bairro Alto – Campo Ourique. Hegyen-völgyen át kanyarog a 28-as lisszaboni villamos, néha “ellepik” a turisták a szerelvényt, de azért helyieket is látni. Nem árt az értékeinkre vigyázni, ha ezzel utazunk, mert zsebtolvajok is akadnak rajta.

A lisszaboni 28-as villamos
A lisszaboni 28-as villamos

Siklóvasúttal Lisszabonban
Mivel Lisszabon elég dimbes-dombos, ezért siklóvasúttal könnyebben lehet közlekedni. Jöjjenek most a leghíresebb lisszaboni siklóvasutak:

Siklóvasút Lisszabonban
Siklóvasút Lisszabonban – Forrás: Pixabay


Glória siklóvasút: a Praça dos Restauradores és a Bairro Alto között közlekedik. 1885. október 24-én helyezték forgalomba, ez volt a második siklóvasút a városban. Azóta is rengetegen használják, nem véletlen, hogy 2002-ben védett műemlékké nyilvánították.

Bica siklóvasút:  Rua de São Paulo (Rua Duarte Belo) – Largo de Calhariz között szállítja az utasokat. 1892. június 28-án helyezték forgalomba és 2002-ben ez is védett műemlék lett. Útvonala az egyik legközkedveltebb a Lisszabonba látogatók körében. A jegyár €3.50, de érvényes rá a napijegy is.

Lavra siklóvasút: Largo da Anunciada – Travessa Forno Torel között jár már 1884. április 19 óta. Felavatása napján 16 órán keresztül 3000 utast szállított ingyenesen. 2002-ben ezt is védett műemlékké avatták a legidősebb lisszaboni siklóvasutat.

Santa Justa felvonó: a Baixa negyedet köti össze a sokkal magasabban fekvő Carmo térrel, ezért is emlegetik a helyiek közül az Elevador do Carmo néven. Gustav Eiffel tervei alapján készült, az építésze pedig Raoul Mesnier du Ponsard volt. 1902-ben avatták fel és ez az egyetlen lisszaboni lift, ami még mindig működik. 2002-ben ez is nemzeti műemlék lett. Rengeteg turista látogatja, mert gyönyörű a kilátás a tetejéről, bár a jegy ára elég borsos, €5, de a 7 Colinas kártya érvényes erre is.

Santa Justa felvonó
Santa Justa felvonó – Forrás: Pixabay