Repülőtér

Repülőtér Lisszabonban

Lisbon Humberto Delgado Airport (LIS) másnéven Lisbon Airport vagy Portela Airport Portugália legnagyobb nemzetközi repülőtere Lisszabon közelében; a főváros és Loures között. Európa 22-dik legnagyobb légikikötője, a TAP portugál légitársaság központja is egyben. Sok külföldi légitársaság indít a portugál fővárosba járatot, köztük a Wizz Air is. A repülőtérnek 2 terminálja van. A második terminál a kisebb és az újabb, általában a diszkont légitársaságok – easyJet, Ryanair – járatait fogadják itt.

Lisszabon nemzetközi repülőtér
Lisszabon nemzetközi repülőtér – Forrás: Pixabay

Tömegközlekedéssel könnyen bejuthatunk a városba, őszintén szólva jobb, mint a taxi, mert sajnos a turistákat nagyon gyakran becsapják és irreális viteldíjakat számolnak fel a taxisok. Ha 2km-re szeretne csak valaki utazni, akkor gyakran oda el se visznek minket.

Bejuthatunk a  városba az Aerobus járataival, a jegy €3.50 (csak az Aerobus járataira érvényes). Az 1-es számú az Av. da Republica és az Av. da Liberdade érintésével jut el a városközpontba. 20 percenként közlekedik. A 2-es számú 40 percenként közlekedik az Entrecampos vasútállomás érintésével, a buszállomáson keresztül (Sete Rios), majd a Praça de Espanha felé veszi az útját és eljut egészen a Av. José Malhoa Sul-re. Érdemes megjegyezni, ha a jegyünket online megvesszük és kinyomtatjuk, akkor 10% kedvezményt kapunk.
Az első reptéri járat 7:45-kor idnul a Cais do Sodré-ról.

Metró is közlekedik a reptérről a városközpontba. Egy útra szóló jegy €1.90, de ha 24 órás napi jegyet veszünk, az jobban megéri (€6). A napi jegy érvényes a metró, busz- és villamosjáratokra; nem érvényes viszont a kompra és a Cacilhas-ból Cristo Rei-hez induló buszra. A Saldanha metróállomáshoz az út kb. 16 perc és kevesebb, mint 25 perc alatt bejutunk a reptérről a központba (Baixa-Chiado). A metró pontosan közlekedik és megbízható, de este 10 után ne igazán utazzunk vele, mert nem olyan biztonságos.

Metró Lisszabonban
Metró Lisszabonban – Forrás: Pixabay

A 22-es, 44-es, 83-as, 705-ös és 745-ös busszal eljuthatunk a városba (208-as éjszakaival). A 44-es busszal elmehetünk az Oriente vasútállomásig – az út 10 perc – ott pedig átszállhatunk metróra. A jegy ára €1.75. Ha megvásároljuk az ún. 7 Colinas transport card-ot (a reptéri postán kapható), azt is tudjuk ezen az útvonalon használni. A buszok pontosak, modernek és megbízhatóan közlekednek. Csúcsforgalomban azonban számítsunk némi késésre. A buszra nagy csomagokat nem lehet felvinni, a lenti csomagtartóba kell berakni.

Taxival nem igazán ajánlott közlekedni a reptérről a városba, de ha túl sok a csomagunk és tényleg minden kötél szakad, csak akkor üljünk be. Az átlagos tarifa ezen a távolságon €10, de volt már olyan utas is, aki 45 eurót fizetett ugyanezért az útért. A repülőtéri taxisok sajnos gyakran durván viselkednek az utasokkal. Mielőtt beszállunk, az árat beszéljük meg és arról is győződjünk meg, hogy a taxióra működik, mert sok taxis azt mondja, hogy “éppen elromlott”. Az indulási oldalon fogjunk magunknak taxit, sose az érkezésin.

Ha mégis egy ilyen taxisba botlunk és valami vita kerekedik, akkor szóljunk egy rendőrnek vagy egy helyinek, mert ők sem szívlelik az ilyen taxisokat Lisszabonban. Vehetünk taxikártyát 18 euróért, de elég drága a fuvardíj ebben az esetben is.

Taxi helyett Überrel is utazhatunk Lisszabonban. Például a Szent György vártól a repülőtérre jutni 8 euró, kb. 20 perc az út.